lauantai 1. marraskuuta 2014

Verosuunnittelua xxx malliin: näin vältän veroja ja valtio menettää miljoonia

Käytin alkoholiin lokakuussa noin 300 euroa. Minua on kuitenkaan turha kiittää mahdollista verorahoista, koska ostin juomani lähen kokonaan ulkomailta. Kyllä, kävin kääntymässä Virossa. Kuskasin vajaan takakontillisen erillaisia alkoholijuomia Suomeen. Oli vaimoni syntymäpäiväjuhlat. Lisäksi lähdin matkaan kohtuullisen tyhjällä tankilla, koska ajattelin säästää hieman lisää ja tankata Tallinnassa. Sanotaan, että ahneella on paskanen loppu, mutta ajattelin juhlista tulevan kuitenkin ihan hyvät ja autoni toimivan "ulkolaisellakin" polttoaineella. Ja kuka nyt oikeasti haluaa maksaa mahdollisimman paljon veroja?
Pakko myös tunnustaa, että välillä olen ollut pidempiäkin aikoja veropakolaisena ulkomailla. Olen syönyt, juonut ja kuluttanut rahaa hyödykkeisiin ja palveluihin. Usein saatan järjestää ns. omatoimimatkan, koska se tulee vain halvemmaksi. Vien rahani suoraan ulkomaille.
Mitäs sitten sanoo moraali? Vuonna 2013 valtion verokertymä alkoholin myynnissä jäi 93 miljoonaa talousarviosta 1336 miljoonaan. Pitäiskö minun siis maksaa enemmän ja ostaa alkoholini Suomesta? Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan tavallinen käytäntö Suomessa. Siis tuoda alkoholia ulkomailta. Kaikkihan on kuitenkin laillista ja matkustajatuontikin kasvoi 15% vuonna 2013. Joten ilmeisesti monet näkevät tässä järkeä. Toki maksoin jotain ropoja kotimaankin verottajalle. Ostin alkoholia Suomestakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti